Za sakrálními památkami kolem Votic

Prohlédněte si zajímavé sakrální stavby v okolí Votic včetně poutního místa na vrchu Větrov.
Kaple u sv. Vojtěcha u Votic

Výlet začneme u Lidlu, kde lze zaparkovat a po chodníku podél silnice na Jankov dojdeme na rozcestí k Americe. Tady chodník končí, po nepříliš frekventované silnici dojdeme do osady a budeme stoupat k penzionu Starý svět. Na křižovatce před hostincem si můžete prohlédnout dřevěnou zvoničku, kterou v loňském roce vybudovali osadníci. Visí v ní dvacetikilogramový zvon s automatickým odbíjením. Nás překvapila zvučným elektronickým odbíjením. Projdeme kolem penzionu do lesa asi po sto metrech budeme stoupat lesní cestou.  Povrch cesty je poznamenaný lesní těžbou, rozhodně není pro kočárek a vyplatí se koukat pod nohy – ovšem ne moc dlouho, protože najednou se les rozestoupí a překvapí nás sousoší sv. Jana a Panny Marie – Kalvárie. Před pár lety bylo sousoší v neutěšeném stavu, porostlé mechem. V roce 2018 byly pískovcové sochy zrestaurovány, podstavce opraveny a natřeny na žluto, na novém, hnědě natřeném kříži visí Kristus a okolí barokního sousoší bylo upraveno.
Pokud dáme přednost zpevněné asfaltce, vrátíme se k penzionu a budeme stoupat dál osadou až k posledním domům a turistickému rozcestníku. Vydáme se po červené ve směru vrcholu hory Větrov (676 m. n. m.).  Nebo půjdeme kolem sousoší dál lesní cestou. Míjet budeme ve třicátých letech vystavěnou šestihrannou kapličku. Těžko věřit, že dříve od ní býval pěkný výhled do kraje. Dnes ho zakrývají vzrostlé stromy. Posedět můžeme na lavičce u lesní studánky. Pro pocestné je připravený plecháček. Zdejší voda má prý léčivé účinky.

Další stoupání nás dovede ke kapli svatého Vojtěcha, která byla vystavěna na popud hraběte Ferdinanda Františka z Vrtby kolem roku 1680. Poutní místo se těšilo velké oblibě, chodívala sem procesí a každoročně (letos samozřejmě nikoli) se zde v dubnu koná pouť. Vedle kaple při cestě stojí žulový kamenný stůl. Jeho původ i účel je nejasný. Možná jde o památku na poustevníka, který v lesích před rokem 1680 žil nebo stůl sloužil jako venkovní kazatelna.  Od kaple sejdeme po lesní a později polní cestě do Mysletic. Osada se může od loňského roku pochlubit novou kamennou zvoničkou. Zvonička stojí na návsi, u kulturního zařízení. Nahradila původní, už stářím poznamenanou dřevěnou zvoničku se stříškou. Soška Panny Marie a zvonek byly přemístěny do nové zvoničky.

Z Mysletic půjdeme po silnici do Hostišova. Pár desítek metrů před státní silnicí zahneme doleva, projdeme po cestě mezi rybníky, podchodem podejdeme státní silnici na hostišovskou náves. Po silnici kolem závodiště na Majstrovce zamíříme ke kapličce s bustou Panny Marie s Ježíškem na Polském vrchu. Stojí u jednoho z bývalých lomů a v roce 1907 ji nechala postavit zbožná votická měšťanka Klára Penková. Odtud stačí jen seběhnout a jsme ve Voticích. Anebo… odbočit k javoru a chvíli se pokochat vyhlídkou.

Praktické informace

Délka trasy

9,1 km. Trasu lze ujít za 3 hodiny.

Náročnost trasy

Středně těžká. Doporučujeme vhodnou turistickou obuv.
Trasa není vhodná pro kočárky, dětská odrážedla a cyklisty.

Další praktické informace

Pokud máte více času, můžete si ho prodloužit přes Lysou a Hory – po naučné stezce Kolem Votic za poznáním. Okruh naučné stezky je dlouhý 8 kilometrů, okruh po kapličkách a zvoničkách, který naučnou stezku zčásti kopíruje, 9 kilometrů. Pokud oželíte kapličku Kláry Penkové a vyhlídku na Polském vrchu, lze před státovkou u Hostišova zabočit nikoli vlevo ale vpravo a cestou, kopírující státní silnici dojít do spodní části osady Amerika a ušetřit tak asi tři kilometry.