Naučná stezka sedláka Oneše Ratměřice

Hasičské muzeum Ratměřice

Naučná stezka vznikla prodloužením stezky „Po stopách bitvy u Jankova“. Již existující trasa byla prodloužena až do obce Ratměřice. Vznikl tak ucelený okruh a Vy si můžete lépe vybrat trasu dle svých možností. Stezka vás seznámí originální formou s příběhem místního sedláka Oneše a jeho nelehkým životem v době bitvy.

Praktické informace

Délka trasy

asi 2 km

Náročnost trasy

Trasa není náročná, lze absolvovat na kole nebo s terénním kočárkem.

Další praktické informace

Parkování je možné na návsi před obecním úřadem Ratměřice.
Lze využít možnosti občerstvení v hospodě U Nás na návsi v Ratměřicích.

Více informací

Výlet začnete na návsi v Ratměřicích u kostela sv. Havla ze 13. století. Odtud se vydáte dolů ke kašně a úvodním tabulím naučné stezky, která vás formou netradičně pojatého komiksu seznámí s těžkým životem místních obyvatel v době bitvy u Jankova. V Ratměřicích se vydáte z mírného kopce severním směrem po cestě, která vás dovede k obnovené studánce sv. Anny. Od ní se kousek vrátíte do vsi, odbočíte vpravo, pozvolna vyjdete ke kříži, u kterého zatočíte vlevo, a dál mírně stoupáte až k památníku bitvy u Jankova. Zde se vaše cesta napojuje na jankovskou naučnou stezku, vy se však kolem památníku vydáte dále ke kříži pod kaštany u samoty Habrovka, kde je podle pověsti ukrytý poklad. Vyjdete na silnici, dáte se doleva a po sto metrech z ní sejdete vpravo na polní cestu, která vás po okraji lesa přivede k rybníku Jarkovec a dále do vesnice Vlčkovice. Zde stojí za povšimnutí tvrz poprvé zmiňovaná v 16. století, která byla přestavěna na zámek, koncem minulého století zpustla, avšak nyní se její stav opět obrací k lepšímu.  Z Vlčkovic vás vyvede červená turistická značka kolem rybníků přes Nosákov do Odlochovic. Zdejší novorenesančně přestavěný zámek slouží jako zázemí integrovaného centra sociálních služeb pražského magistrátu. Přilehlý park je přístupný veřejnosti a v turistické sezóně můžete posedět ve zdejší kavárně. Zpátky do Ratměřic se vydáte po silničce lemované největším lipovým stromořadím na Podblanicku, čítajícím přes 300 stromů s obvodem až 3,5 metru. Výlet zakončíte v ratměřickém parku, kde kromě jiného můžete obdivovat dva více než sto padesátileté exempláře Sekvojovců obrovských, jejichž výška dosahuje 45 metrů a obvod kmene 5 metrů.